Praktijkverhalen

Filosofie & burgerschap in pratkijk: Hoe basisschool Gummarus een minimaatschappij biedt voor kinderen waarin zij op eigen wijze (samen) leren leven.

Filosofie & burgerschap in praktijk: hoe basisschool Gummarus een minimaatschappij biedt voor kinderen waarin zij op eigen wijze (samen) leren leven. In gesprek met Wietse Visser, directeur van Gummarus.

Praktijkverhaal: Burgerschap in het speciaal (voortgezet) onderwijs: hoe pak je dat aan?

Directeur Marco van Loon van Mytylschool Roosendaal over hoe zij samen met Kleine Grote Denkers burgerschap een centrale plek in hun onderwijs hebben gegeven.

Praktijkverhaal: hoe er structureel aan burgerschapsvaardigheden wordt gewerkt d.m.v. filosofie & spel op de Gooische School.

In gesprek met Annette Blonk, directrice van De Gooische School, over hoe zij Kleine Grote Denkers inzetten op hun school in Laren.

Praktijkverhaal: hoe basisschool Sint Maarten Kleine Grote Denkers inzet voor groei in persoonsvorming en socialisatie.

Lowys Porquinschool RK Sint Maarten in Halsteren is sinds dit schooljaar gestart met Kleine Grote Denkers. Leerkracht Marieke Helmons deelt met haar ervaring rondom KGD met ons en vertelt hoe de aanpak aansluit bij de visie van de school.

Praktijkverhaal: Hoe Daltonschool Onder de Wieken filosoferen geïmplementeerd heeft in hun onderwijs.

Schoolleider Tobias vertelt hoe zij door te filosoferen invulling geven aan hun visie.

Wolk

Ik vind het leuk dat je een keer hoort hoe andere kinderen denken. Normaal heb je het daar niet echt over en hier ga je echt goed naar elkaar luisteren. En het spel is super vet!

Laura, groep 7
Wolk

Kinderen oefenen om met elkaar in gesprek te raken en elkaar uit te laten praten. Daarnaast leren ze om zelf eigen gedachten goed te verwoorden en om te reflecteren op zichzelf en wat de ander zegt. Vervolgens leren ze hun eigen mening daar weer naast te leggen, te vergelijken en vanuit hier verder samen te denken. Dat is een erg mooi leerpunt voor de leerlingen.

Kevin Raets, leerkracht St. Anthonius
Wolk

Kinderen leren naar elkaar luisteren en elkaar aankijken. Ze ervaren dat het moeilijk is om jezelf te verwoorden, maar dat je het kunt. Kinderen leren dat een klasgenootje anders kan denken en dat dat goed is. Je begrijpt waarom iemand zo denkt, omdat die persoon ook leert uitleggen waarom hij/zij iets vindt. Je leert dat iedereen een mening mag hebben en dat het goed is dat je daarover in gesprek blijft gaan i.p.v. elkaar afkeurt. Je mag ook zeker je eigen mening hebben en houden. Je creëert wederzijds begrip.

Ivo Buijsen, directeur basisschool Anton van Duinkerken
Wolk

Ik vind het leuk dat je een keer hoort hoe andere kinderen denken. Normaal heb je het daar niet echt over en hier ga je echt goed naar elkaar luisteren. En het spel is super vet!

Laura, groep 7
Wolk

“De aanpak van Kleine Grote Denkers spreekt ons team erg aan. Hun kracht zit in het aansluiten en overnemen. Daarnaast stralen ze energie en positiviteit uit en laten zij ruimte voor de ander. In de samenwerking met Ruud en Kilian is 1 + 1 altijd 3! Het maakt indruk hoe zij het team inspireren.”

Sonja van den Elshout, directeur LPS de Borghoek
Wolk

“De aanpak van Kleine Grote Denkers spreekt ons team erg aan. Hun kracht zit in het aansluiten en overnemen. Daarnaast stralen ze energie en positiviteit uit en laten zij ruimte voor de ander. In de samenwerking met Ruud en Kilian is 1 + 1 altijd 3! Het maakt indruk hoe zij het team inspireren.”

Sonja van den Elshout, directeur LPS de Borghoek
Slider left
Slider Right

Ontdek het lesmateriaal

Nieuwsgierig hoe filosofie aansluit op wat jij en je school doen? Laten we samen de mogelijkheden verkennen! Neem een kijkje in onze demolounge voor boeiend lesmateriaal en inspirerende ideeën die perfect passen bij de toekomstige behoeften van kinderen. Samen kunnen we het onderwijs van morgen vormgeven!

Bezoek de demolounge!🔑

Er is iets niet goed gegaan!