In gesprek met Annette Blonk, directrice van De Gooische School, over hoe zij Kleine Grote Denkers inzetten op hun school in Laren.
Waar staat De Gooische School voor?
‘’De Gooische school staat voor veiligheid, inventief zijn, samen plezier maken en samenwerken. Wij willen kinderen een sterke basis en een brede ontwikkeling meegeven. We vinden het belangrijk om kinderen goed voor te bereiden op de maatschappij. Een uitdaging hierbij is dat de populatie op onze school niet heel divers is. Daarom vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen leren respect te hebben voor anderen, hun cultuur en overtuigingen. Daarnaast willen wij ook dat onze leerlingen hun mening leren verwoorden, durven geven en dat ze fouten durven maken.’’
Hoe past filosofie bij de visie van de school?
‘’Tijdens de filosofielessen leren de kinderen om open te staan voor anderen en hun denkwijzen. Ze leren hun eigen gedachten onder woorden te brengen en krijgen hierdoor zelfvertrouwen in hun denkvermogens. Ze leren respect voor elkaar te hebben, omdat ze ervaren dat iedereen anders denkt.
Daarnaast vinden wij de luisterhouding van de kinderen belangrijk. Om een ander te begrijpen moet je eerst goed kunnen luisteren. Dit trainen ze volop tijdens de lessen en bij het spelen van de spellen. Elke les worden de kinderen uitgedaagd om eerst een ander te begrijpen om daarna door de ander begrepen te worden. Onze leerlingen leren hierdoor steeds beter om begrip te hebben voor de ander.
Deze vaardigheden hebben veel te maken met burgerschap. Wat was voor jullie de reden om voor Kleine Grote Denkers te kiezen?
“’Vorig jaar tijdens de Nationale Onderwijs Beurs waren we op zoek naar een middel om ons burgerschapsonderwijs te versterken. Wij doen al veel op school, maar zochten nog naar iets extra’s om ons beleid passend te maken op de populatie die wij op school hebben.
Wat ons aansprak aan de methode van de Kleine Grote Denkers is dat ze een combinatie aanbieden van filosofie en burgerschap met behulp van spelvormen. Er wordt daarbij structureel gereflecteerd op vaardigheden als naar elkaar luisteren, elkaar leren laten uitpraten, je mening leren vormen, leren omgaan met verschillen tussen mensen en hun gedachten, leren begrijpen wie je bent en rekening houden met je eigen grenzen en gevoelens en die van de ander. Al deze elementen zitten op een speelse en toegankelijke manier verwerkt in de methode en sluit goed aan bij onze visie.”
Na de NOT zijn jullie in het nieuwe schooljaar gestart met het hele team om samen Kleine Grote Denkers te implementeren, hoe beviel dat?
‘’Na de Kick-Off en voorbeeldlessen kregen wij vanuit het team terug dat het trainers van Kleine Grote Denkers fantastische en toegankelijke mensen zijn. De training en de materialen waren compact en makkelijk inzetbaar. De voorbeeldlessen zijn sterk mede doordat er veel spel in zit. En de medewerkers die met samen met een trainer een duoles hebben gedaan waren hier ook enthousiast over.
Nu wij wat langer bezig zijn met het geven van de lessen hoor ik van de leerkrachten terug dat zij soms verwonderd raken door de gedachten van kinderen. Dit horen wij terug uit zowel de onderbouw als de bovenbouw. Het levert mooie gesprekken op en die gesprekken nemen soms een onverwachte wending.”
Wat neem je hier zelf uit mee in je persoonlijke leven?
‘’Ik vind het heel mooi om te horen hoe andere mensen kijken naar bepaalde zaken en hierover denken. De diepte in gaan is soms best lastig en door de filosofische gesprektechnieken leer je dit steeds meer.
In het hele leven is dit een belangrijke vaardigheid. Als iedereen dit iets meer zou hebben, dan zou het leven een stuk aangenamer zijn. Oprechte interesse in de ander. Ook in mijn werk als directeur vind ik het belangrijk om goed te luisteren naar ouders, collega’s en kinderen, om door te vragen en echt je best te doen om de ander te begrijpen.”