Winnaar Innovatie Award Nationale Onderwijstentoonstelling 2023
Winnaar Innovatie Award Nationale Onderwijstentoonstelling 2023
Winnaar Innovatie Award Nationale Onderwijstentoonstelling 2023
NOT Award

Inzicht in houdingen en vaardigheden

Goed burgerschapsonderwijs volgt uit een goed begrip van de behoefte en kenmerken van de populatie van je school gecombineerd met jullie visie op burgerschap. Dit valt uiteen in leerdoelen, welke worden behaald middels activiteiten en leermiddelen.

En die leerdoelen gaan maar beperkt over kennis. Die gaan vooral over hoe je met elkaar omgaat, over hoe je solidair bent, je eigen identiteit ontwikkelt en samen kunt werken aan de uitdagingen van morgen.

Om inzicht te krijgen in hoe kinderen zich ontwikkelen op deze vaardigheden en houdingen, hebben we burgerschapsmonitor gemaakt. Niet hard meten, wél inzicht d.m.v. samen spelen en zelf leren denken (en reflecteren).

Kleine Grote Denkers in de klas

Schoolspecifieke vaardigheden

Jullie kiezen zelf welke vaardigheden je op wilt focussen vanuit je eigen visie op burgerschap. Zo maak je je burgerschapsonderwijs specifiek voor jullie eigen populatie.

Samen reflecteren als basis

Op basis van zelfreflectie met de hele groep maken we de voortgang inzichtelijk per groep. Geen harde metingen, maar leren nadenken over je eigen handelen.

Inzicht in effectiviteit

De monitor geeft je inzicht in de doelmatigheid van je burgerschapsonderwijs. Hiermee geef je structuur aan burgerschap binnen je school.

Met filosofieles in te zetten óf los

De monitor is geïntegreerd in de filosofieles, maar is ook los in te zetten na bijv. een rekenles. Zo oefen en reflecteer je structureel met elkaar op burgerschapsvaardigheden.

Een flexibele aanpak voor burgerschapsvaardigheden

Kleine Grote Denkers in de klas

De opdracht voor scholen is om kinderen klaar te stomen om samen te kunnen leven in de wereld van vandaag en morgen. Omdat er veel verschillen zijn tussen leven in bijvoorbeeld Laren en Rotterdam-Zuid, is het belangrijk dat je als school een eigen visie ontwikkelt op wat burgerschap in jullie omgeving betekent voor jullie school.

De vertaling hiervan naar leerdoelen en vervolgens leermiddelen en -activiteiten kan nogal eens lastig zijn. Daarom heeft Kleine Grote Denkers een flexibele aanpak voor burgerschapsvaardigheden doormiddel van een vaardighedenmodel waarin je vanuit je eigen visie op burgerschap gestructureerd kunt werken aan de burgerschapsvaardigheden die jullie belangrijk vinden. Zo helpen we om ervoor te zorgen dat er geen gigantische kloof ontstaat tussen papieren tijger en praktijk.

Wolk

Ik vind het leuk dat je een keer hoort hoe andere kinderen denken. Normaal heb je het daar niet echt over en hier ga je echt goed naar elkaar luisteren. En het spel is super vet!

Laura, groep 7
Wolk

Kinderen oefenen om met elkaar in gesprek te raken en elkaar uit te laten praten. Daarnaast leren ze om zelf eigen gedachten goed te verwoorden en om te reflecteren op zichzelf en wat de ander zegt. Vervolgens leren ze hun eigen mening daar weer naast te leggen, te vergelijken en vanuit hier verder samen te denken. Dat is een erg mooi leerpunt voor de leerlingen.

Kevin Raets, leerkracht St. Anthonius
Wolk

Kinderen leren naar elkaar luisteren en elkaar aankijken. Ze ervaren dat het moeilijk is om jezelf te verwoorden, maar dat je het kunt. Kinderen leren dat een klasgenootje anders kan denken en dat dat goed is. Je begrijpt waarom iemand zo denkt, omdat die persoon ook leert uitleggen waarom hij/zij iets vindt. Je leert dat iedereen een mening mag hebben en dat het goed is dat je daarover in gesprek blijft gaan i.p.v. elkaar afkeurt. Je mag ook zeker je eigen mening hebben en houden. Je creëert wederzijds begrip.

Ivo Buijsen, directeur basisschool Anton van Duinkerken
Wolk

Ik vind het leuk dat je een keer hoort hoe andere kinderen denken. Normaal heb je het daar niet echt over en hier ga je echt goed naar elkaar luisteren. En het spel is super vet!

Laura, groep 7
Wolk

“De aanpak van Kleine Grote Denkers spreekt ons team erg aan. Hun kracht zit in het aansluiten en overnemen. Daarnaast stralen ze energie en positiviteit uit en laten zij ruimte voor de ander. In de samenwerking met Ruud en Kilian is 1 + 1 altijd 3! Het maakt indruk hoe zij het team inspireren.”

Sonja van den Elshout, directeur LPS de Borghoek
Wolk

“De aanpak van Kleine Grote Denkers spreekt ons team erg aan. Hun kracht zit in het aansluiten en overnemen. Daarnaast stralen ze energie en positiviteit uit en laten zij ruimte voor de ander. In de samenwerking met Ruud en Kilian is 1 + 1 altijd 3! Het maakt indruk hoe zij het team inspireren.”

Sonja van den Elshout, directeur LPS de Borghoek
Slider left
Slider Right

Ontdek het lesmateriaal

Ben je nieuwsgierig naar het lesmateriaal die Kleine Grote Denkers heeft gecreëerd? Kom dan eens kijken in onze Demolounge. Je krijgt daar een sneak peek van een aantal thema’s en verdiept je in de opbouw van ons lesmateriaal. Zo ervaar je direct wat Kleine Grote Denkers in de klas kan betekenen.

Bezoek de demolounge!🔑

Er is iets niet goed gegaan!