Toekomstgericht onderwijs en de rol van filosofie

De snelheid van (technologische) ontwikkelingen

Het is (mede) de verantwoordelijkheid van de mensen die in het onderwijs werken om in de gaten te houden of het onderwijs dat wordt gegeven, nog steeds relevant is. Als je in het onderwijs werkt, kun je jezelf bijvoorbeeld onderstaande afvragen:

·       Wat leren we kinderen wat ze niet nodig gaan hebben in de maatschappij van morgen?

·       Wat leren we ze niet, maar gaan ze in de maatschappij van de toekomst wél nodig hebben?

Of ga eens bij jezelf na:

·       Wat heb ik geleerd op school, waar ik vrijwel niks aan heb gehad?

·       Wat had ik graag op school willen leren, maar heb ik nooit aangeboden gekregen?

Dat is natuurlijk moeilijk in te schatten. Hoe de toekomst eruit komt te zien, verandert steeds sneller. Het is lastig om 20 jaar vooruit te kijken; zeker met de snelheid van al die technologische ontwikkelingen in gedachten. Want kun je je voorstellen dat we tientallen jaren geleden niks van mobiele telefoons wilden weten? We begrepen er het nut niet van. Tegenwoordig is een mobiele telefoon een centraal onderdeel van ons leven geworden. Je kunt je haast niet meer in de huidige maatschappij bewegen zonder telefoon.

 

Artificial intelligence (AI) verandert het onderwijs

Digitale ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Nieuw een innovatieve software gaan de maatschappij volledig op z’n kop zetten. Denk bijvoorbeeld aan de slimme Artificial intelligence (AI) tools. Hierdoor gaanveel dingen veranderen. (Technologische) banen worden irrelevant, functies transformeren en er worden nieuwe banen gecreëerd. Ook gaat er veel veranderen in het onderwijs. Vraag kinderen maar eens over hoe zij ChatGPT gebruiken om hun huiswerk te maken…

 

In het onderwijs zie je dat taken stap voor stap worden overgenomen door de technologie. Denk aan het geven van instructies of het nakijken van huiswerk en proefwerken. In theorie kan de leerkracht zo meer aandacht geven aan kinderen die extra hulp nodig hebben. Dit proces is niet nieuw – denk maar eens aan de komst van een vaatwasser of wasmachine – maar welrelevant voor het onderwijs.

 

 

21st century skills in het onderwijs

Kleuters van nu komen in het jaar 2040 op de arbeidsmarkt. Dan ziet de maatschappij er – door al die snelle ontwikkelingen – compleet anders uit. Daarom is het belangrijk om kinderen de juiste vaardigheden mee te geven om zich in de maatschappij van de toekomst staande te kunnen houden. Het ‘mens-zijn’ zal steeds belangrijker worden. Dat is iets wat een robot niet over kan nemen. Vaardigheden als digitale geletterdheid, burgerschap, creatief denken en kritisch denken zijn belangrijke skills om aan te leren en mee te nemen naar de maatschappij van de toekomst.

 

Toekomstgericht onderwijs en filosoferen met kinderen

Filosoferen met kinderen is een effectief middel voortoekomstgericht onderwijs. Het maakt de wereld een stukje mooier. Want door te filosoferen leren kinderen:

·       om anderen te begrijpen en dingen van verschillende kanten te bekijken;

·       om met elkaar in gesprek te gaan – wat goed is voor het inlevingsvermogen en de gewoontevorming;

·       om tot de beste antwoorden en oplossingen te komen door samen te werken;

·       wat zij belangrijk vinden en vooral waarom zij dat belangrijk vinden;

·       begrijpen waarom zij andere overtuigingen hebben dan andere kinderen;

·       Gestructureerd en overzichtelijk nadenken.

En dat is waarom filosofie een plek verdient in het onderwijs. Het maakt samen spelen (leven) een stuk fijner en leuker. En daar is goed burgerschap automatisch een gevolg van.

 

Neem contact op

Wil je meer weten over toekomstgericht onderwijs? Ben je benieuwd hoe Kleine Grote Denkers burgerschapsonderwijs compleet kunnen maken, zonder een tijdrovende methode en mét een burgerschapsdashboard? Neem dan contact op!