Kleine Grote Denkers groeit

Arend Dekker

Arend over zijn rol als ontwikkelaar en over de missie van Kleine Grote Denkers om kinderen zo goed mogelijk klaar te stomen voor morgen, door spelend filosoferen een plaats te geven in het basisonderwijs:

“Veel van wat kinderen leren is gericht op cognitie en reproductie van kennis; we willen dat kinderen zo snel mogelijk redelijk en zedelijk worden. Kleine Grote Denkers koestert juist de kinderlijk nieuwsgierigheid. Broodnodig in deze tijd!

Samen met Kilian en Ruud schrijf ik de interactieve lesmaterialen. Ik vind het zelf erg leuk om creatief bezig te zijn en verhalen te bedenken. Dat ligt heel erg in mijn aard en heb ik door het nadenken over de materialen verder ontwikkeld. Maar achter de speelse en smeuïge verhaaltjes en vragen liggen allerlei didactische tactieken. De vaardigheid om niet alleen creatief te divergeren, maar ook onderbouwd te kunnen indikken en convergeren zou ik de komende tijd verder willen ontwikkelen!”

Charlotte Abels

Charlotte is onze specialist filosoferen met kinderen in de klas. Ze vertelt graag waarom ze dit belangrijk vindt:

“Toen ik 7 jaar was, dacht ik altijd: waarom ben ik, ik? Denken en filosoferen doen we al van jongs af aan, maar al vrij snel leren we vooral zwart-wit te denken in een wereld waar dingen zogenaamd goed óf fout zijn. Ik wil laten zien dat er ook een vrije, creatieve, zorgzame en kritische manier van denken bestaat. Hiermee wil ik al beginnen bij het jongste kind. Dat zijn eigenlijk al filosofen, alleen hebben ze nog wat meer begeleiding nodig met hun gedachtes.
 
Kilian & Ruud hebben hetzelfde gesignaleerd als ik. Zij doen precies wat ik wil doen en wat ik belangrijk vind. We hebben dezelfde visie en dat maakt het zo fijn en leuk om met hen te mogen werken. Waar zij al langere tijd mee bezig zijn, is precies wat mij inspireert en motiveert. Iets waar ik graag onderdeel van wil zijn, om samen zoveel mogelijk scholen en kinderen te bereiken.  
 
Het leukste aan filosoferen met kinderen zijn de prachtige antwoorden die je krijgt van kinderen en de enthousiaste en verwonderde gezichtjes die je te zien krijgt tijdens een filosofieles. Met filosofie is geen enkel antwoord fout en voor kinderen is dat een verrijking. Je ziet ze meer zelfvertrouwen krijgen, waardoor hun antwoorden alleen maar rijker en doordachter worden. Dit draagt bij aan goed burgerschap.”

Wil je meer weten over filosoferen met kinderen of zou je je graag aan willen sluiten bij Kleine Grote Denkers? Neem contact met ons op!