Wanneer we zeggen: ‘Wat ben je toch creatief’, wordt er meestal bedoeld dat je goed kunt tekenen, beeldig kunt schilderen of een mooi verhaal kunt schrijven. Iets creëren of iets maken; dat bedoelen we vaak met creativiteit. Wij geloven dat creativiteit veel breder is. Het gaat óók over creatief denken, over probleemoplossend vermogen en over situaties in een ander perspectief plaatsen.
Is het je wel eens opgevallen dat kinderen antwoorden geven waar je in eerste instantie zelf niet aan had gedacht? Ze interpreteren elke vraag ontzettend open! Creatief, toch? Creatief denken is één van de 21e-eeuwse vaardigheden die kinderen nodig gaan hebben op de arbeidsmarkt en in de maatschappij. Helaas wordt er op veel basisscholen nog te vaak gevraagd naar één juist antwoord, waardoor het creatieve denken belemmerd en afgeleerd wordt. Maar als onderwijs ‘kinderen voorbereiden op morgen’ is, dan moeten we creatief denken trainen in plaats van afleren, toch? Door op zoek te gaan naar meerdere antwoorden, eigen antwoorden en nieuwe antwoorden train je het creatief denkvermogen van kinderen.
Creatief denken en filosoferen hebben veel overlap. Door te filosoferen ga je op zoek naar mogelijkheden en eigen antwoorden. Je gaat op zoek naar wat het zou kunnen zijn. Hierdoor wordt creatief denkvermogen gestimuleerd. Na het creatieve proces kun je kritisch naar deze antwoorden kijken. Nóg zo’n 21e-eeuwsevaardigheid. Om creatief en kritisch te denken, hebben kinderen lef nodig. Ze hebben het vertrouwen nodig dat ze hun eigen gedachten serieus kunnen nemen. Onze visie op onderwijs houdt niet in dat we kinderen geen kennis meer zouden moeten bijbrengen. Wel staan we voor de brede vorming van kinderen, waarin het creatief denkvermogen nóg meer gestimuleerd moet worden!
Wist je dat je daadwerkelijk tweekeer zo creatief wordt, als je daar zelf van overtuigd bent? Daarom geloven wij dat iedereen creatief is. Onze methode en trainingen zijn voor én met leerkrachten ontwikkeld. Het geeft leerkrachten handvatten bij het stellen van filosofische vragen die de creativiteit bij kinderen aanwakkeren. Ook helpt het leerkrachten om comfortabel en volledig zelfstandig te kunnen filosoferen met kinderen. In onze methode en tijdens onze spellen is er geen goed of fout. Het is juist een wereld vol mogelijkheden! Het daagt kinderen uit om zowel creatief als kritisch te zijn.
Ben je benieuwd hoe we kunnen helpen bij het stimuleren van het creatief denkvermogen van kinderen? Neem gerust contact met ons op! We komen graag langs om jullie school beter te leren kennen en om te onderzoeken hoe onze aanpak aansluit bij jullie visie op onderwijs.