Samen filosoferen
is leuker!

Omdat we het belangrijk vinden dat filosofie echt in het onderwijs geïntegreerd wordt, gaan we graag het gesprek aan over hoe filosofie aansluit bij de visie van de school. We kunnen op deze manier accenten leggen en combinaties maken met waar je als school al mee bezig bent, zodat het niet een op zichzelf staand vak wordt maar onderdeel is van het grotere geheel. Neem gerust contact met ons op voor een (digitaal) goed gesprek!

Liever direct een moment in onze agenda plannen? Klik dan hier!

Contactformulier

Liever direct een moment in onze agenda plannen? Klik dan hier!

Je hoort snel van ons!
Er is iets niet goed gegaan!

Kinderen, onderwijs en toekomstvisie

Worm

Over kinderen

Zélf leren denken en samen leren leven cruciale vaardigheden zijn om mee tegeven aan kinderen om ze voor te bereiden op de wereld van vandaag en morgen.

Checkbox groen
Filosoferen als activiteit om dit te oefenen.
Checkbox groen
Spelmaterialen vanwege de kracht van spelend en onderzoekend leren.
Checkbox groen
Niet de zwaarte van een methode wil, maar wel de houvast om gelijk aan de slag te kunnen.
Alien

Over leerkrachten

De rol van de leerkracht verschuift naar een meer begeleidende, faciliterende en coachende rol.

Checkbox rood
Gesprekstechniek: De Nieuwsgierige Vragensteller om bewust te worden van wat verschillende typen vragen doen met kinderen.
Checkbox rood
Spelmaterialen/digitale ondersteuning als tooling om de rol meer eigen te maken.
Checkbox rood
Praktijkgericht & gepersonaliseerde leren in de klas met een van onze coaches.
Leeuw

Over Borging

Borging van veranderingen en Burgerschapsonderwijs essentieel is voor impact op de lange termijn

Checkbox
Bevlogen experts in onderwijsimplementatie.
Checkbox
Geïntegreerde burgerschapsmonitor voor inzicht & regie.
Checkbox
Inspirerend en fris traject met weinig druk voor de leerkracht.
Wolk

Ik vind het leuk dat je een keer hoort hoe andere kinderen denken. Normaal heb je het daar niet echt over en hier ga je echt goed naar elkaar luisteren. En het spel is super vet!

Laura, groep 7
Wolk

Kinderen oefenen om met elkaar in gesprek te raken en elkaar uit te laten praten. Daarnaast leren ze om zelf eigen gedachten goed te verwoorden en om te reflecteren op zichzelf en wat de ander zegt. Vervolgens leren ze hun eigen mening daar weer naast te leggen, te vergelijken en vanuit hier verder samen te denken. Dat is een erg mooi leerpunt voor de leerlingen.

Kevin Raets, leerkracht St. Anthonius
Wolk

Kinderen leren naar elkaar luisteren en elkaar aankijken. Ze ervaren dat het moeilijk is om jezelf te verwoorden, maar dat je het kunt. Kinderen leren dat een klasgenootje anders kan denken en dat dat goed is. Je begrijpt waarom iemand zo denkt, omdat die persoon ook leert uitleggen waarom hij/zij iets vindt. Je leert dat iedereen een mening mag hebben en dat het goed is dat je daarover in gesprek blijft gaan i.p.v. elkaar afkeurt. Je mag ook zeker je eigen mening hebben en houden. Je creëert wederzijds begrip.

Ivo Buijsen, directeur basisschool Anton van Duinkerken
Wolk

Ik vind het leuk dat je een keer hoort hoe andere kinderen denken. Normaal heb je het daar niet echt over en hier ga je echt goed naar elkaar luisteren. En het spel is super vet!

Laura, groep 7
Slider left
Slider Right
Wolk

Ik vind het leuk dat je een keer hoort hoe andere kinderen denken. Normaal heb je het daar niet echt over en hier ga je echt goed naar elkaar luisteren. En het spel is super vet!

Laura, groep 7
Wolk

Kinderen oefenen om met elkaar in gesprek te raken en elkaar uit te laten praten. Daarnaast leren ze om zelf eigen gedachten goed te verwoorden en om te reflecteren op zichzelf en wat de ander zegt. Vervolgens leren ze hun eigen mening daar weer naast te leggen, te vergelijken en vanuit hier verder samen te denken. Dat is een erg mooi leerpunt voor de leerlingen.

Kevin Raets, leerkracht St. Anthonius
Wolk

Kinderen leren naar elkaar luisteren en elkaar aankijken. Ze ervaren dat het moeilijk is om jezelf te verwoorden, maar dat je het kunt. Kinderen leren dat een klasgenootje anders kan denken en dat dat goed is. Je begrijpt waarom iemand zo denkt, omdat die persoon ook leert uitleggen waarom hij/zij iets vindt. Je leert dat iedereen een mening mag hebben en dat het goed is dat je daarover in gesprek blijft gaan i.p.v. elkaar afkeurt. Je mag ook zeker je eigen mening hebben en houden. Je creëert wederzijds begrip.

Ivo Buijsen, directeur basisschool Anton van Duinkerken
Wolk

Ik vind het leuk dat je een keer hoort hoe andere kinderen denken. Normaal heb je het daar niet echt over en hier ga je echt goed naar elkaar luisteren. En het spel is super vet!

Laura, groep 7
Wolk

“De aanpak van Kleine Grote Denkers spreekt ons team erg aan. Hun kracht zit in het aansluiten en overnemen. Daarnaast stralen ze energie en positiviteit uit en laten zij ruimte voor de ander. In de samenwerking met Ruud en Kilian is 1 + 1 altijd 3! Het maakt indruk hoe zij het team inspireren.”

Sonja van den Elshout, directeur LPS de Borghoek
Wolk

“De aanpak van Kleine Grote Denkers spreekt ons team erg aan. Hun kracht zit in het aansluiten en overnemen. Daarnaast stralen ze energie en positiviteit uit en laten zij ruimte voor de ander. In de samenwerking met Ruud en Kilian is 1 + 1 altijd 3! Het maakt indruk hoe zij het team inspireren.”

Sonja van den Elshout, directeur LPS de Borghoek
Slider left
Slider Right

Wat is een gelukkig leven?

Beluister het antwoord van de kinderen op deze vraag hieronder:

SterSterSterSterSterSterSterSterSterSter